مدیریت هوشمند پارکینگ

با پیشرفت علم و تکنولوژی و ساخت درب اتوماتیک و انواع مدیریت هوشمند پارکینگ  رانندگان می توانند با خیال آسوده خودروی خود را پارک کنند. مدیریت هوشمند پارکینگ  مزایای زیادی از جمله کاهش ترافیک و آلودگی هوا، استفاده بهینه از مکان، صرفه جویی در انرژی، داشتن اطمینان از امنیت خودرو را دارد. در مقاله ی زیر به توضیح مدیریت هوشمند پارکینگ و قیمت پارکینگ هوشمند می پردازیم.

مدیریت هوشمند پارکینگ  با استفاده از بهترین و بروزترین فناوری، معضل شلوغی و ترافیک و ایستادن در صف های طولانی برای پارک خودرو را حل کرده است. رانندگان می توانند خودروهای خود را با اطمینان خاطر در این نوع پارکینگ ها قرار دهند. مدیریت هوشمند پارکینگ  با اشغال کمترین فضا و داشتن سیستم کنترل تردد پارکینگ هوشمند ، مدیریت فضای پارکینگ کاربری مناسبی برای ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری، عمومی و.... دارد.

سیستم های پارکینگ هوشمند در ساختمان‌های بزرگ

سیستم هوشمند مدیریت فضای پارکینگ در ساختمان های بزرگ دارای یک نظارت تصویری میباشدکه:

· اجازه ورود و خروج خودرو را با خواندن پلاک خودرو می‌دهد و نظارت بر ورود و خروج خودروها دارد.

· ورود و خروج هر خودرو را ثبت می‌کند.

· مبلغ مشخصی را برای هر خودرو با توجه به مدت زمان پارک آن تعیین می‌کند.

· امنیت خودرو را بر عهده دارد و افراد می‌توانند نسبت به امنیت خودرو خود خاطر جمع باشد.

· با وجود این سیستم ها نیروی انسانی کمترین دخالت را دارند.

· ظرفیت پارکینگ و محل پارک خودرو را تعیین می‌کند.

اجزای سیستم هوشمند مدیریت فضای پارکینگ

1-سنسور ها و قفل های هوشمند: سنسورها پر یا خالی بودن فضای پارکینگ را مشخص می کنند و قفل ها مانعی برای پارک دیگر خودرو ها ایجاد می‌کنند.

2- اندیکاتورها: اندیکاتورها با نمایش رنگ های مختلف به رانندگان اطلاعاتی راجع به محل‌های پارک می دهند و در ابتدای راهرو ها نصب می شوند. رنگ سبز جای پارک های خالی، رنگ قرمز پر بودن جای پارک، رنگ زرد جای پارک های رزرو شده و رنگ آبی محل پارک معلولین را نشان می‌دهد.

3- دروازه: دروازه سیستمی است که دو شبکه متفاوت را با پروتکل مختلف به یکدیگر متصل می‌کند.

4- درب پارکینگ و استفاده از تکنولوژی RFID: تکنولوژی RFID خودروها را شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها را در دسترس قرار می‌دهد. چگونگی کارکرد تکنولوژی RFID به این صورت است که تگ RFID روی شیشه خودرو نصب می شود و وقتی خودرو به دستگاه ریدر RFID با برد بلند نزدیک می‌شود اطلاعات لازم به سرور مرکزی ارسال می‌ شود. برد RFID بسته به نوع آنتن و محیط متغیر میباشد.

5- پردازش تصویر از طریق نصب دوربین ها: یکی دیگر از فناوری‌های جدید در سیستم هوشمند مدیریت فضای پارکینگ پردازش تصویر می باشد که به کاربران اجازه کنترل و مدیریت بهتر را می‌دهد. این سیستم با تشخیص پلاک خودرو اجازه ی ورود آن به پارکینگ را میدهد و اگر خودرویی به شکل غیرمجاز جلو درب پارکینگ پارک شود به راننده هشدار میدهد.

6- اپلیکیشن پارکینگ: کاربران با نصب این اپلیکیشن می توانند بر پارکینگ ساختمان خود نظارت داشته باشند، در پارکینگ را برای اطرافیان خود باز کنند و امنیت خودرو و خانه ی خود را تامین کنند. دیگر استفاده این اپلیکیشن این است که کاربران می‌توانند نزدیکترین پارکینگ به خود را جستجو کرده و در ساعت معین با پرداخت هزینه، جای پارکی برای خودرو خود رزرو کنند. این اپلیکیشن اطلاعاتی راجع به کاربران، گزارشهای مالی، زمان اشغال فضای پارکینگ و غیره را به کاربران می دهد.

مدیریت هوشمند پارکینگ 

مدیریت هوشمند پارکینگ  پازلی: این نوع پارکینگ دارای ساختاری شبیه پازل است که به دو صورت دوبعدی و یا ماتریسی طراحی و پیاده سازی می شود. در پارکینگ مکانیزه پازلی باید یک خانه در هر ردیف و ستون خالی بماند تا ماشین‌ها بتوانند جابجا شوند. زمان تحویل خودرو در این نوع پارکینگ نسبت به پارکینگ های مکانیزه ی دیگر بیشتر می باشد به همین دلیل برای مکان هایی که تعداد مراجعه‌کنندگان همزمان بالایی دارند مناسب نیست.

- مدیریت هوشمند پارکینگ روتاری: یکی از پرمصرف ترین پارکینگ های مکانیزه در ایران و جهان پارکینگ مکانیزه روتاری میباشد و به خاطر داشتن مکانیزم ساده و استفاده بهینه از مکان یک مدل پذیرفته شده در ایران می باشد. این نوع پارکینگ در دو مدل پارکینگ روتاری سواری و پارکینگ مکانیزه روتاری شاسی بلند ساخته می‌شود. نحوه کارکرد پارکینگ مکانیزه روتاری مثل حرکت چرخ و فلک میباشد با این تفاوت که مدار حرکت فرضی آن بر روی مدار بیضی شکل می باشد. در این پارکینگ ها خودرو از پایین‌ترین نقطه وارد هر پالت می شود و برای خودرو بعدی پالت دیگری در نظر گرفته می‌شود.

3-مدیریت هوشمند پارکینگ  برجی: این نوع پارکینگ برای مکان و محل های بسیار شیک، لوکس و گران توصیه می‌شود که ارزش مکانی و ملکی بالایی دارند. سیستم این نوع پارکینگ تمام اتوماتیک می باشد و قابلیت این را دارد که ۴۰ جای پارک را تامین کند.

مطالعه بیشتر:برای کسب اطلاعات در مورد سیستم های نظارتی و درب اتوماتیک پارکینگ ایرانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.


سیستم هوشمند مدیریت فضای پارکینگ



مطالعه بیشتر: خرید درب اتوماتیک شیشه ای

انواع پارکینگ مکانیزه برجی

پارکینگ مکانیزه برجی- عرضی: این نوع پارکینگ متعارف ترین پارکینگ برجی می باشد. چگونگی کارکرد پارکینگ برجی عرضی به این صورت است که بعد از ورود خودرو به آسانسور اول خودرو در ارتفاع جابه‌جا می‌شود و بعد از قرارگیری در ارتفاع معین، ربات پارکینگ با توجه به دستور مکان قرارگیری خودرو آن را در پالت چپ و یا پالت راست خود پارک میکند.

· پارکینگ مکانیزه برجی- طولی: چگونگی کارکرد این نوع پارکینگ برجی مانند پارکینگ برجی عرضی می باشد اما با این تفاوت که محل پارک خودرو در قسمت جلو یا عقب آسانسور در نظر گرفته می‌شود.

· پارکینگ مکانیزه برجی- ترکیبی: این نوع پارکینگ برجی با ترکیب دو مدل پارکینگ برجی طولی و عرضی به وجود می‌آید و آسانسور آن در وسط پارکینگ و جای پارک خودرو ها در چپ، راست، جلو یا عقب آسانسور قرار می‌گیرد. این نوع پارکینگ تکامل یافته تر و پیشرفته تر از مدل های قبلی پارکینگ برجی می باشد.

· پارکینگ مکانیزه برجی- سیلندری(دایره‌ای): فضای پارک در این نوع پارکینگ یک فضای دایره ای شکل می باشد که خودروها با محوریت مرکز دایره و با یک شعاع یکسان در طبقات متعدد قرار می‌گیرند. اگر از این نوع پارکینگ برجی استفاده کنیم می‌توانیم ظرفیت پارکینگ برجی را تا ۱۰ برابر افزایش دهیم.

سامانه مدیریت هوشمند پارکینگ

کاربرد سامانه مدیریت هوشمند پارکینگ به این صورت است که پارکینگ را به صورت کامل مکانیزم می‌کند و زمان ورود و خروج و مدت زمان توقف در پارکینگ هر خودرو و اطلاعات کامل هر خودرو را ذخیره می‌کند. سامانه مدیریت هوشمند پارکینگ از یک نرم افزار و یکسری سخت افزار تشکیل شده است.

اجزای سامانه مدیریت هوشمند

1- نرم افزار مدیریت هوشمند: این نرم افزار وظیفه مدیریت سامانه و کنترل تمام تجهیزات پارکینگ هوشمند متصل به سامانه را برعهده دارد.

2- نرم افزار پلاک خوان: وظیفه ی نرم افزار پلاک خوان شناسایی پلاک خودرو میباشد.

3- کارت خوان RFID و کارت هوشمند: وظیفه آن خواندن اطلاعات موجود بر روی کارت‌های هوشمند RFID و ارسال آن برای نرم افزار مدیریت هوشمند از طریق پورت ارتباط با رایانه است.

4- دستگاه صدور و دریافت خودکار کارت: این دستگاه کارت های پارکینگ را به صورت خودکار ارسال میکند. به این صورت که یک دکمه روی آن وجود دارد، راننده با فشردن این دکمه کارت کدگذاری شده پارکینگ را به صورت خودکار دریافت می‌کند.

5- برد الکترونیک کنترل تجهیزات: این برد تمامی تجهیزات ترافیک و کنترلی پارکینگ را در اختیار سامانه قرار می‌دهد. وظیفه آن کنترل راهبر، کنترل چراغ راهنمایی و کنترل آژیر خطر میباشد. برد الکترونیک کنترل تجهیزات برای اطلاع داشتن از حضور یک خودرو در محل عبور شخصی به انواع سنسورهای حرکتی و خطی متصل است.

6- راهبند: برای بازگشایی و بستن مسیرهای ورودی و خروجی از راهبند استفاده می شود. این کار را می شود هم به صورت دستی توسط اپراتور و هم به صورت خودکار و هوشمند توسط سیستم pms انجام داد.


در این مطلب شما را با مدیریت هوشمند پارکینگ  آشنا کردیم و راحت تر می توانید بین آن ها نوع مناسب را انتخاب کنید.

مطالعه بیشتر:برای کسب اطلاعات در مورد گیت کنترل تردد کلیک کنید.

مدیریت هوشمند پارکینگ چیست؟

به لطف دیجیتالی شدن، سیستم های مدیریت هوشمند پارکینگ شروع به ارائه راه حل هایی برای تحرک شهری کرده اند. مدیریت هوشمند پارکینگ  سیستمی است که به لطف اینترنت اشیاء و فناوری حسگر، امکان به دست آوردن اطلاعات بلادرنگ در مورد در دسترس بودن پارکینگ، هم در خارج و هم در داخل و در مورد ترافیک و شرایط جاده را می دهد.

چرا ما به پارکینگ هوشمند نیاز داریم؟

بیش از 25 درصد از وسایل نقلیه در حال تردد در سطح شهرها به دنبال جای پارک هستند. پیاده سازی فناوری هوشمند برای تسهیل این کار، این مشکل را حل می کند، مدیریت هوشمند پارکینگ  کارایی عملیاتی را افزایش می دهد، جریان ترافیک شهری را ساده می کند و تجربه لذت بخش تر و صرفه جویی در زمان را به رانندگان ارائه می دهد. مدیریت هوشمند پارکینگ همچنین اثرات مضر ازدحام را کاهش می دهد، زیرا اتومبیل های کمتری که در حال رفت و آمد هستند با انتشار گازهای گلخانه ای کمتر برابری می کند.

تکنولوژی مدیریت هوشمند پارکینگ 

دستگاه ها و فرآیندهای مختلف ساختار مدیریت هوشمند پارکینگ را تشکیل می دهند و به عنوان آشکارساز فضای پارک عمل می کنند. از یک طرف، استقرار سنسورها و یا دوربین‌های مدیریت هوشمند پارکینگ  که داده‌ها و تصاویر را ضبط و پردازش می‌کنند تا داده‌های ترافیک در زمان واقعی را برای منطقه‌ای که به آن می‌رویم را ارائه کنند.

برای آشنایی با سیستم اینترکام داخلی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر